Обзор автомобиль Peugeot 308


Обзор автомобиль Peugeot 308
Comments of the owner of the Peugeot 308 car

Comments of the owner of the Peugeot 308 car

Сначала о несомненных удобствах обслуживания. В отличие от других моделей, таких как, например, Peugeot 206, 308-я имеет несомненный плюс для владельцев, решивших обслуживать автомобиль самостоятельно: привод газораспределительного механизма здесь не ременной, а в виде цепи. Такая комплектация избавляет владельца от относительно частой замены детали: цепь служит долго – до 200 тыс. км пробега и более, достаточно время от времени проверять степень ее натяжения.

А вот для передачи крутящего момента от двигателя к механизмам-потребителям (помпа, насос ГУР, вентиляторы, кондиционер и др.) используется приводной ремень генератора. Надо отдать должное инженерам «Пежо»: в 308-й модели его замена не представляет никакой сложности, даже для человека, слабо посвященного в тонкости автомеханики.

Во-первых, в отличие от многих марок легковых автомобилей, доступ к процессу обеспечен сверху, из подкапотного отсека. Во-вторых, потребуется всего один гаечный торцевой ключ на 30, чтобы ослабить болт. Зафиксировав им прижимной валик в верхнем положении, движением на себя пальцами нужно извлечь пластмассовый фиксатор («чеку»). После чего старый ремень легко снимается. Чуть сложнее процесс установки нового, из-за определенной последовательности действий при натягивании ремня на ролики. Но если следовать инструкции по эксплуатации, то все должно получиться с первого раза.

Радует простотой в Peugeot 308 и процедура замены салонного фильтра. К тому же производитель предоставляет возможность его выбора: «универсальный», для всех видов посторонних элементов, могущих попасть в кабину извне; «грубый», для крупных фрагментов вроде насекомых или тополиного пуха; «средний», а также тонкой и сверхтонкой очистки воздуха.

Замена салонного фильтра производится не как обычно изнутри кабины путем частичной разборки бардачка, а из-под капота путем снятия четырех зажимов, удерживающих кожух. Под ним – крышка фильтра. И все.

Ложка дегтя, то есть масла

А вот процесс замены масла в АКПП Peugeot 308 (производится каждые 30 тыс. км пробега) довольно трудоемкий. Для слива смазки предстоит снять «юбку» бампера и защиту картера двигателя, что позволит подобраться к сливному отверстию. Через него можно слить всего три из семи литров масла, но больше и не нужно – этого вполне достаточно. Процедура долива тоже не совсем удобна. Чтобы подобраться к горловине под капотом, придется снять воздухофильтр, аккумулятор и, возможно, площадку для размещения батареи. Операция производится на разогретой АКПП. И не забыть поменять медные прокладки под пробками.

Словом, замена смазки в коробке передач – едва ли не единственный «неудобный» элемент периодического обслуживания «Пежо 308» своими силами.

Так же будет полезна инструкция по замене свечей.

 

***

I drove a Peugeot 308 for almost 4 years and sold it, the mileage was 93,000 km. The reason is that there is a need for a larger car.

I'll start from the beginning, namely how I bought this car. I chose from cars of this class, as far as the budget allowed, or rather practically did not choose, sat down, looked around - I liked it very much and bought it. Especially the glass roof is a kind of attractive factor, everyone really likes it, as a result, I closed the curtain a few times, because there was no need. As a result, I bought it in the maximum configuration. Engine 120 hp, automatic.

I will not list in detail everything that I liked, including the appearance, I will focus on the most memorable moments. The interior, the materials are excellent for this class of car, the fabric on the seats is durable, beautiful, comfortable, has not been worn for 4 years. About the driver's landing. I am 185 cm tall. The only problem I experienced was the pedal block. The leg is always bent and the foot is at an angle to throw the foot from the brake to the gas. This would not have happened if the pedals had been deeper or moved further back on the seat. But it is not convenient to move further away, since you already have to reach for the steering wheel. My version, if the pedals were deeper, it would be more convenient for me. Although, maybe lower drivers would not have reached the pedals.

The rest of the salon is excellent. There is a lot of space - both front and back. Even with my height, it's quite comfortable to sit behind me. For 93,000 km of mileage, the skin on the steering wheel cracked - this, as I understood and saw, most of them.

Noise insulation - the engine can be heard well during acceleration. But there is an opinion that this is an attempt to mow under a sports car. It is quite comfortable to drive at 130 km/h on the highway. The trunk is big enough, definitely bigger than in the new Ford Focus.

Pendant. Note only to the rear suspension. Since there is a beam there, a certain type of irregularities passes quite loudly and sharply. Such irregularities include pits with sharp edges. Otherwise, everything is super. Keeps the road on the highway perfectly, does not roll, turns at high speeds with a bang, does not walk in a rut. For the highway, in general, a very good car, I often drove between cities for 400 km, to the Crimea, you don't get tired. At a speed of 130 km / h, you can go more than comfortably, I did not go faster partly because the engine starts to make noise at high speeds - my subjective opinion. The seats are excellent - the back does not get tired.

About the box. 4 steps, perhaps, is still not enough. As I said, the engine makes noise at high speeds, 130-140 km / h - this is already more than 4000 revolutions. Yes, and it switches slowly. When overtaking, for example, when switching to 2nd gear, it starts to roar, but go. There is a feeling that at high speeds it accelerates even better than from a standstill, since the maximum torque is reached at 4000 rpm. I will write separately about the reliability of the box. She is often scolded. I'll say this - there are nuances. I changed the valves of the hydroblock a couple of times - once under warranty, another time myself. The price of the question is 11,000 rubles. But it seems to me that for 93,000 km it is not very scary, given that there were no other expensive breakdowns at all. I changed the oil in the box every 40,000 km, I also think it is the key to a long service life of the box. In general, I am not ready to agree that the box is such a weak link to refuse to buy. Again, I repeat - the repair price is not sky-high. And this is not a box replacement, but just a valve replacement.

Expenditure. On the highway 400 km at an average speed of 80 km / h, this means that somewhere I drove 130-150 km / h, somewhere 60-80 km / h consumption 6.5 liters / 100 km. The city is 5,500 km, the average speed of 40 km/h is the city mainly - 8.5 l / 100 km.

Perhaps one of the major impressions about the car is everything. Otherwise, everything is super, I was very satisfied. I even considered buying the same Peugeot, but a new one - but I need a bigger car. My assessment is that I boldly recommend buying a great car.